«Автомобілі не такі довговічні як раніше» — відоме твердження, що чув кожен автолюбитель. Причому не важливо про які машини йдеться — японські, німецькі або американські. Але чи є які-небудь підстави, для цього твердження? На жаль так.
Плановане старіння

Плановане або заплановане старіння це загальний термін. Він означає, що виробник ще на етапі проектування продукту, явно чи приховано обмежує термін служби. Вперше цей термін в своїй доповіді ввів промисловий дизайнер Брукс Стівенс в 1954 році.
Старіння зовнішнього вигляду

В автомобільній індустрії заплановане старіння почав застосовуватися задовго до того як Стівенс озвучив свою доповідь. Ще в 1924 році, президент GM Альфред Слейн ввів щорічний редизайн автомобілів. Зовнішній вигляд автомобілів змінювався незначно, але і цього було достатньо, щоб викликати дискомфорт у споживачів і підстьобнути їх на покупку нової машини. Така стратегія, виглядала особливо глумливо, з огляду на бурхливу в США Велику депресію, коли у багатьох людей не вистачало грошей навіть на їжу.
Проте, перманентний рестайлінг показав свою ефективність і використовується автовиробниками і до цього дня.
Моральне старіння
Технології не стоять на місці і автовиробники цим активно користуються. Навіть незначну зміну потужності двигуна або появу нової опції, виробники обставляють як вагому інновацію і активно її рекламують. Таким чином, ваш автомобіль з кожним роком старіє, не тільки зовні, але і технічно. Ситуація ускладнилася з активним впровадженням електроніки та складних мультимедійних систем.
Зниження надійності

Тим часом, попередні приклади тьмяніють у порівнянні з тим, що деякі автовиробники свідомо знижують ресурс своїх автомобілів. Це дуже складно довести і жодна компанія ніколи в цьому не зізнається. Проте згідно зі звітом агентства JDpower, в середньому по індустрії, кількість поломок сучасних авто знизилося з 170 випадків на 100 автомобілів в 2009 році, до 136 в 2019 році.
Здавалося б, заплановане старіння це міф. Але цікаво, що такого роду дослідження проводилися лише для автомобілів не старше трьох років, чому в групи не увійшли семи або п’ятирічні автомобілі питання залишається відкритим.
Ускладнення ремонту

Крім того, зростає складність і вартість технічного обслуговування. Сучасні автомобілі спроектовані таким чином, що вихід з ладу навіть незначної деталі веде до заміни вузла в зборі! Загудів ступичний підшипник? Міняй маточину. Зламалася шарова опора? Міняй важіль підвіски. І таких прикладів безліч.
Ще одна пастка чекає автовласника в офіційному мануалі. Він не рекомендує прогрівати і обкатувати двигун, міняти розраховане на весь термін служби масло в КПП і ГУР. Таким нехитрим способом, автовиробники ще трохи скорочують термін служби своїх автомобілів.
Хто винен?

Заплановане застарівання це невід’ємна частина капіталістичного суспільства споживання. В таких умовах економіка витрачає набагато більше природних ресурсів і створює величезну кількість відходів. Крім того, безперервна «гонка» за новими товарами, робить споживачів марнотратними, а багатьох вганяє в боргову яму.
Тим часом, існує і протилежна точка зору. Плановане старіння прискорює технічний прогрес і забезпечує промислове зростання, на благо всього людства, а не вузького прошарку підприємців.